РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
СФЕРИ ОБДАРОВАНОСТІ ДІТЕЙ
1. Інтелектуальна сфера. Обдарована дитина вирізняється гарною пам’яттю. мисленням, допитливістю, добре розв’язує різні задачі,
зв’язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.
2. Сфера академічних досягнень. Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.
3. Творчість (креативність). Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
Спілкування Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми.
Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
4. Сфера художньої діяльності. Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю.
Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику.
6. Рухова сфера. Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів,
добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.
ПАМ’ЯТКА ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
- Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я». - Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію. - Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми. - Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки. - Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь. - У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу. - Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань. - Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов. - Заохочуйте дітей, це стимулює їх. - Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми
1. Бути доброзичливим і чуйним. 2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. 3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. 4. Мати широке коло інтересів. 5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей. 6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. 7. Володіти почуттям гумору. 8. Мати живий та активний характер. 9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконання. 10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. 11. Бути цілеспрямованим і наполегливим. 12. Володіти емоційною стабільністю. 13. Уміти переконувати. 14. Мати схильність до самоаналізу.
Методичні рекомендації
з проблеми «Робота з обдарованими учнями в контексті підготовки до олімпіади»
Процес підготовки учнів до олімпіад безпосередньо пов'язаний з наявністю у навчальному закладі вчителів, які готові і здатні взяти на себе відповідальність за роботу з обдарованими учнями. У педагогічній діяльності творчість вчителя займає особливе місце. Адже, лише неформальне, творче ставлення до своїх обов’язків може дати позитивні результати. Можна виділити такі складові готовності вчителя до роботи з обдарованими учнями:
-
відповідний рівень і постійна підтримка фахово-інформаційного рівня роботи з обдарованими учнями (курси, семінари, конференції тощо);
-
володіння методиками роботи з обдарованими учнями (індивідуальна робота, робота в групах тощо);
-
володіння психологічними аспектами роботи з обдарованими учнями.
Робота вчителя з обдарованими учнями не повинна носити хаотичний, епізодичний характер, а має бути системною, неперервною, спланованою на перспективу. Доолімпіадний період: Цей період починається на початку навчального року. Протягом цього часу передбачається робота безпосередньо в навчальних закладах, а також позашкільні форми занять (гуртки, заняття окремих груп тощо). Підготовка включає: 1. Вирівнювальні підготовчі заняття щодо повторення задач минулого олімпіадного сезону, уведення в групу олімпіадників нових учнів. Ця робота включає як індивідуальні, так і диференційовані форми. Обов’язковою є також робота в групах. 2. Розв’язування завдань І та ІІ етапів попередніх олімпіад. 3. Проведення занять у формі «міні олімпіад» для поступового психологічного налаштування учнів. І етап олімпіади: Шкільні олімпіади. Проводяться в навчальних закладах вчителями. Особливості проведення: 1. Участь беруть всі бажаючі. 2. Підбір завдань повинен бути диференційованим, тобто включати завдання 3-х рівнів:
-
нескладні завдання репродуктивного характеру, які може розв’язати більшість учасників;
-
завдання, які потребують творчого підходу до розв’язання;
-
завдання, рівень яких відповідає ІІ (ІІІ) етапу олімпіади.
3. Умови проведення олімпіади повинні максимально відповідати умовам олімпіади наступного етапу. Завдання, що пропонуються на шкільній олімпіаді, повинні враховувати той матеріал, що був засвоєний на момент проведення даної олімпіади за навчальною програмою, однак, складність цих завдань повинна носити олімпіадний характер, визначаючи вміння учнів логічно мислити, застосовувати програмний матеріал до більш складних завдань. ІІ етап олімпіади: Районна олімпіада. Для того, щоб учасники ІІ етапу олімпіади, до яких відносяться й учителі, були в максимально однакових підготовчих умовах, рекомендується попередньо провести такі заходи: семінари-практикуми для вчителів щодо ознайомлення з вимогами виконання завдань ІІ етапу та рівнем складності завдань; заочну олімпіаду, що проходить у декілька етапів та передбачає ознайомлення учнів з авторськими розв’язками запропонованих завдань. ІІІ етап олімпіади: Обласна олімпіада. Цьому етапу олімпіади можуть передувати такі заходи: семінари-практикуми для вчителів-тренерів районних та міських команд для ознайомлення з вимогами виконання завдань ІІІ етапу та рівнем складності завдань; участь вчителів у курсах з розв’язування задач олімпіадного рівня. Рекомендуємо в роботі з обдарованими учнями: · застосовувати проблемний метод у навчанні; · проводити самостійні роботи творчого характеру; · застосовувати індивідуальний підхід у навчанні; · впроваджувати розвивальні творчі ігри; · розв’язувати творчі завдання. Також є широкий спектр позакласної роботи на виявлення та розвиток творчих здібностей учнів: · це підготовка і участь школярів в олімпіадах з інформатики; · дослідницька робота в МАН; · участь у гуртках, факультативах; · участь в інтелектуальних іграх; · робота над проектом; · участь у науково-практичних конференціях; · участь в Інтернет-олімпіадах.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ В СІМ'Ї
Розвиток творчих здібностей особистості - це одвічний гуманістичний принцип. Ще стародавні греки вважали, що самостійна, а отже, і творча особистість здатна самовіддано служити своєму народу і державі. Кожна держава зацікавлена у вихованні такого могутнього інтелектуального потенціалу, як обдаровані, талановиті діти.
З цією метою в Україні за участю Президії АН України, МОН України й ряду інших міністерств та відомств, створена комплексна програма пошуку, навчання і виховання обдарованих дітей і молоді "Творча обдарованість".
Мета програми - створення оптимальної соціально та економічно обґрунтованої мережі установ, закладів для обдарованих дітей, підготовка навчальних планів, підручників, науково-методичної продукції, підготовка кадрів до роботи з обдарованими дітьми.
Обдарованість - це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності. Розрізняють загальну і спеціальну обдарованість. Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові якості. Спеціальна обдарованість пов'язана з певними видами діяльності, в яких вона найбільше розвивається.
Розрізняють обдарованість:
· соціальну - лідерську;
· художню - музичну, образотворчу, сценічну;
· психомоторну - спортивні здібності;
· інтелектуальну - здатність аналізувати, мислити, зіставляти факти (серед інтелектуальних дітей є такі, які навчаються відмінно з 1-2 предметів і не встигають з інших);
· академічну - надзвичайна здатність до навчання взагалі, стають відмінними спеціалістами;
· творчу - нестан